logo

077-9978050

שינויים ב-URL לשיפור ה-SEO: מתי כדאי לשנות ומתי זה מסוכן

שינוי כתובות של דפים מסוימים באתר (URL's) זו פעולה שתצטרכו לבצע מעת לעת כשאתם מנהלים את האתר שלכם. פעולה זו יכולה להיות בעייתית מכיוון ששינוי ה-URL יכול לגרום להפצה של קישורים שבורים בתוך האתר שלכם במידה ולא תחליפו את ה-URL לאחר השינוי במיקומים באתר בהם הוא נמצא (תפריט, פוטר, פוסטים וכו'). בגוגל הוציאו הודעה שממליצה לגולשים לא לשנות את ה-URL מכיוון שהסיכון ללינקים שבורים בתוך האתר "גובר על הרווח" לטענתם שהאתר שלכם יצבור משינוי ודיוק כתובות הקישורים לשיפור ה-SEO. למרות ההודעה של גוגל, יש מספר מקרים בהם נרצה לשנות כתובות של דפים מסוימים באתר ובמאמר הזה נעבור על השינויים הללו ונלמד אתכם כיצד לשנות את ה-URL מבלי לפגוע בקידום.

כתובת URL

איך נראה URL כמו שצריך?

כדי להבין כיצד המבנה של URL מוצג באתר שלכם ובהנחה ואתם עובדים עם CMS (מערכת לניהול תוכן) בסגנון של וורדפרס – יש לכם את האפשרות להגדיר מראש בהגדרות האתר, כיצד אתם רוצים שה-URL יופיע בדפים, בקטגוריות ובפוסטים. חשוב לציין שדווקא בהגדרה זו ניתן לבחור מספר אפשרויות שיהיו שוות ביעילות שלהם ונכונות באותה מידה. למשל, באתר פיאלקוב דיגיטל ניתן לראות שה-URL בדפי השירותים שהחברה מציעה מציג גם את הדף הראשי בתוך הכתובת (דף ה-Services) וגם בפוסטים לבלוג, כתובת ה-URL תציג את הקטגוריה שתחתיה מופיע הפוסט:

  • fialkov.co.il/services
  • fialkov.co.il/services/facebook-campaign
  • fialkov.co.il/online-marketing/what-is-supermetrics

לעומת זאת, ישנם המון אתרים שיוותרו בכתובת האתר על הקטגוריה / הדף הראשי שמאחוריהם עומד העמוד או הפוסט, ועדיין מבחינת מבנה האתר יעבוד כמו שצריך ויקודם כמו שצריך בגוגל.

מתי צריך לשנות את ה-URL מסיבות הקשורות ל-SEO?

באופן אידיאלי, לא מומלץ לשנות כתובות URL משום סיבה, בלי קשר ל-SEO. יחד עם זאת, אנחנו לא חיים בעולם אידיאלי ולפעמים תהיו חייבים לשנות את ה-URL לדפים באתר שלכם. אחד המקרים הפופולריים לשינוי כתובת URL באתר הוא שימוש בכתובות URL שלא משקפות את מה שיש בתוך העמוד. למשל – אם ניקח את הדוגמא למעלה של הפוסט בפיאלקוב דיגיטל על Supermetrics, ניתן לראות שב-URL אתם מקבלים הבנה מסוימת גם על קטגוריית התוכן וגם על התוכן עצמו. באתרים מסוימים תוכלו לראות פוסטים בבלוג מצוינים ב-URL בסגנון של fialkov.co.il/?p=12039 שבעצם מייצגים את מספר הפוסטים באתר ולא נותנים מידע קונקרטי על התוכן.

באופן כללי, על מנת שכתובת האתר שלכם תהיה אופטימלית עבור קידום אורגני היא צריכה לייצג את מה שיש בתוך העמוד מבחינת תוכן ובעדיפות גבוהה שתכיל ב-URL את מילת המפתח הרלוונטית. ניקח לדוגמא מאמר בבלוג מהאתר שלנו המדבר על תוכנות לכתיבת תוכן.

  • fialkov.co.il/online-marketing/best-ai-writers


ניתן לראות שהחלק היחסי אחרי ה-URL והקטגוריה – "best ai writers" זו מילת המפתח המדויקת ביותר עבור התוכן שיש בתוך העמוד ולכן היא הכי רלוונטית, מה שעוזר לגוגל להבין על מה העמוד מדבר עוד לפני שהוא נכנס ומבצע סריקה. בנוסף, באתרים בעברית מילת המפתח באנגלית שבתוך ה-URL היא משמעותית אבל באתרים באנגלית היא משמעותית פי כמה מכיוון שבאתרים באנגלית, חיפוש בגוגל של מילת המפתח נמצאת בחלק היחסי של ה-URL יכולה להוביל ישירות לדף באתר שלכם.

מתי לשנות את ה-URL מסיבות אחרות?

אופטימיזציה ל-SEO זו לא הסיבה היחידה לשנות את כתובות ה-URL באתרים שלכם ולצד SEO טכני יש עוד מספר עקרונות חשובים בקידום אורגני כמו חווית משתמש ונוחות הגלישה של המשתמשים באתר שגם עליהם צריך לשים דגש. כעת נעבור על סיבות נוספות לשינוי כתובות URL באתרים:

  1. יכולת למצוא את התוכן – אם יש לכם אתר מורכב עם הרבה קטגוריות תוכן או קטגוריות מוצרים ועמודים, אולי כדאי יהיה לכם לוודא שהם מופיעים גם בכתובת האתר כדי שהגולשים יוכלו לדעת היכן הם נמצאים ברמת האתר. כתובת URL ללא סלאג של הקטגוריה עשוי לבלבל את הגולשים בתוך האתר שלכם. שקלו לשנות את כתובות האתרים ולהפוך את התוכן באתר שלכם לנוח יותר מבחינת היררכיה, במיוחד אם גולשים רבים עושים שימוש באתר עבור מציאת תכנים.
  2. שמישות – כתובות URL ארוכות או סתמיות מדי המופיעות בשורת הכתובת של הדפדפן עשויות להיות לא מועילות. כאשר גולש רואה כתובת URL, אין לו שום דרך לדעת לאן הכתובת מובילה במידה והיא מכילה בתוכה בצורה מפוזרת מספרים, אותיות וסימנים שגם לא ברורה עבורם וגם מקשה עליהם לזכור אותה.
  3. יכולת שיתוף – יש מספר דרכים שבהם ניתן לשתף תכנים מהאתר שלכם לרשתות חברתיות, לוואצאפ, לסקייפ וכו'. הדרך הפופולרית ביותר היא העתקת כתובת ה-URL של העמוד והדבקה במקום בום תרצו לשתף. הבעיה עם כתובות לא שמישות מהסעיף הקודם היא שכתובות אלו נראות לא טוב כאשר משתפים אותם וזה עלול למנוע מגולשים ללחוץ עליהן ולעבור לאתר. בנוסף, כתובות URL בעברית יוצרות במהלך השיתוף לינק שמלא בסימנים כמו אחוזים ואותיות והפוכות את הלינק ללא שימושי בכלל.

איך לשנות את ה-URL מבלי לפגוע בקידום האורגני?

לאחר שהבנתם שבאתר שלכם יש מספר URL שאולי זקוקים לשינוי כדי לשפר את הקידום האורגני ולמנוע מצב שבו יש קישורים שבורים באתר. הגיע הזמן לשנות את הכתובות מבלי לפגוי ב-SEO. לפניכם מספר טיפים כיצד לעשות זאת:

להשתמש בסלאג תיאורי

שימוש במספרים או אותיות סתמיות ב-URL של הפוסטים והעמודים באתר שלכם לא יעזור לגולשים להבין על מה הדף מדבר, לא ימשוך אותם ללחוץ על כתובת הקישור ויפגע בקידום האורגני שלכם. כתבו את ה-URL לדפים ולפוסטים בצורה מתוארת ככל האפשר. אתם יכולים לעשות שימוש במספרים בתוך URL במידה וזה משרת את הגולשים ועוזר להם להבין יותר על מה מדובר. דוגמא ל-URL מתואר היטב:

  • fialkov.co.il/online-marketing/10-freelance-skills

לא להעמיס במילות מפתח

אחת הבעיות המרכזיות של בעלי אתרים בכל מה שקשור לכתובות ה-URL של האתר הוא הניסיון להעמיס מילות מפתח ולהאריך משמעותית את הסלאג, מה שגורם לכתובת אתר מאוד ארוכה, עמוסה ולא ממוקדת. כתוב אתר המכילה 3-4 מילים כבר מייצגת מילת מפתח כלשהיא וניסיון להוסיף עליה יפגע בקידום האתר וימשוך פשוט גולשים ללחוץ על הלינק.

השתמשו בהפנייה 301

אם בחרתם לשנות כתובת URL באתר שלכם ל-URL שונה לגמרי, אתם צריכים להפנות את הכתובת הישנה לכתובת החדשה כדי שלא יהיו קישורים שבורים באתר שמובילים לדף ללא מוצא ואת ההפניה הזאת עושים באמצעות הפניה מסוג 301. הפניה 301 אפקטיבית גם אל מול הגולשים באתר שלא מרגישים בהבדל וגם עבור הבוטים הסורקים של גוגל אך חשוב לשים לב שלא יוצרים מצב של ריבוי הפניות 301 מה שמסבך את סריקת האתר שלכם. על מנת ליצור הפניות 301 באתר שלכם התקינו את התוסף Redirection (במידה והאתר שלכם בנוי בוורדפרס).

לסיכום

שינוי כתובת URL באתר שלכם עשוי להיות בעייתי במידה וכתובת האתר שאתם רוצים לשנות כבר מופיעה במיקומים שונים באתר. אנחנו נשנה כתובות URL רק כאשר אנחנו רוצים לדייק את ה-URL בהתאם לתוכן או יש בעיה עם כתובת האתר והיא זקוקה לשינוי. השינוי אמנם לא ישפיע ישירות על הקידום האורגני באתר שלכם אבל שימוש בכתובות URL ממוקדמות המשקפות מילת מפתח לקורא תעזור לגולשים להבין איזה תוכן מסתתר מאחורי כתובת האתר ויעודד את הגולשים ללחוץ. כדי לבצע הפניות בצורה טובה באתר השתמשו בתוסף Redirection שעוזר לכם לייצר הפניות בלחיצת כפתור.

על הכותב

דביר נעמן, בן 27, בוגר קורס שיווק דיגיטלי במכללת HackerU. בעל ניסיון בבניית אתרי וורדפרס, פרסום בלינקדאין, פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק. מתמחה במשרד פיאלקוב דיגיטל בקידום אורגני (SEO). בעל ניסיון עשיר באיקומרס ובדרופשיפינג והבעלים של מרצ'נט סנטר – אתר המרכז מידע על מערכות איקומרס ומערכות שיווק מתקדמות כדי להגדיל המרות בעסק בדגש על מכירות בחנות איקומרס.

דביר נעמן

פוסטים נוספים:

פיאלקוב דיגיטל נותנת לכם עשרות אחוזי הנחה על כלים ומערכות חובה לשיווק דיגיטלי איכותי

נרשמים לניוזלטר של פיאלקוב דיגיטל ומקבלים ישירות למייל הנחות ומבצעים עבור כלים לשיווק דיגיטלי ואיקומרס, סדנאות מתקדמות בתחום הפרסום, קישורים לקידום אורגני ועוד!

להרשמה לניוזלטר:

spin-to-win
galgla