מחקר מילות מפתח הוא חלק מרכזי באסטרטגיית SEO וזו פעולה שמבצעים בדרך כלל לפני שמתחילים לעבוד על פרויקט מסוים כדי להבין אילו מילים רלוונטיות לפרויקט ומה נפח החיפושים שלהם. לאחר שמגלים את המידע הזה ניתן להעריך כמה קשה יהיה להתברג על מילים אלו בהתאם לרמת התחרות שיש על מילת המפתח. במערכת של Ahrefs אנחנו משתמשים באפשרות Keywords Explorer כדי למצוא מילות מפתח חדשות, לקבל תובנות על מילות מפתח שעליהן אנחנו מתחרים ועוד. בחלק הזה של ניתוח המערכת של Ahrefs אנחנו נעבור על מחקר מילות מפתח באמצעות הכלי Keyword Explorer.
כדי להכיר לעומק את המערכת של Ahrefs אני ממליץ לקרוא את Ahrefs – היכרות עם כלי SEO ומילון מונחים ו-Ahrefs – כלי לניתוח קישורים.
סקירה כללית של מילות מפתח - Keyword Overview
כאשר תכניסו מילת מפתח מסוימת ב-Keyword Explorer, אתם תצטרכו לבחור באיזה מנוע חיפוש לבדוק את מילת המפתח ובאיזה מדינה. לאחר מכן, תגיעו לקטע של סקירה כללית המספקת לכם סקירה ברמה גבוהה על מנוח החיפוש שבחרתם עם מידע רלוונטי שאתם כבר מכירים מכלי מילות מפתח אחר שניסיתם בעבר (בדומה לכלי מילות המפתח של גוגל הפופולרי).
הסקירה הכללית מועילה לכם במחקר מילות מפתח הראשוני שאתם עושים ועוזרת לכם להחליט אילו מילות מפתח יהיה לכם יותר כדאי לקדם. בנוסף, מה שעושה את Keyword Explorer מאוד מועיל זו האפשרות לראות את מספר הקליקים שמקבלת מילת המפתח ואת הממוצע קליקים פר חיפוש עבור מילת המפתח (Clicks, Cost per click ו-Clicks per search בתמונה למעלה).
למה המידע על הקליקים ועלויות חשוב לנו?
השאלה שנשאלת היא – האם בניתוח של מילות מפתח לא צריך להסתכל רק על נפח החיפושים של המילה. והתשובה היא לא. כפי שכבר שמתם לב, גוגל מוסיפה באופן קבוע תוצאות נוספות שנקראות SERP המתווספות לתוצאות החיפוש הרגילות. דברים כמו קרוסלות וידאו, שאלות ותשובות, "People Also Ask" ועוד. הודות לתוספות הללו של גוגל, אחוז החיפושים שלא מניבים קליק עלו משמעותית. משמעות הדבר היא שלא מומלץ לבחור מילת מפתח רק על פי נפח החיפוש אלא מומלץ לבדוק כמה אנשים באמת לוחצים על התוצאות האורגניות מכיוון שבמקרים רבים 2 המספרים הללו שונים לחלוטין. ניקח לדוגמא את מילת המפתח פרסום בגוגל ונבחן אותה:
ניתן לראות שנפח החיפושים של המילה הוא 1400 ומספר הקליקים החודשי שמילה זו מקבלת הוא 826. מקדם אתרים אורגני בגוגל צריך להתייחס לכמות הקליקים שהמילה מקבלת ולא לנפח החיפושים שלה מכיוון שכמות הקליקים יכולה לתת אינדיקציה על כמות כניסות פוטנציאלית שתקבלו במידה ותקדמו מילה זו ואילו נפח החיפושים נותן אינדיקציה רק לכמות האנשים שמשתמשים במילה זו ברשת החיפוש גם אם לא עשו פעולות נוספות כמו להיכנס לאתר או לסרטון ביוטיוב.
רעיונות למילות מפתח - Keyword Ideas
רשימת המילים שנמצאים בטבלה של רעיונות למילות מפתח תהיה מבוססת על פי המילה שהזנתם בחיפוש וניתחתם ב-Ahrefs. האפשרות הזאת לא תהיה מאוד יעילה בחשיבה על מילות מפתח חדשות עבור הדף שאתם רוצים לקדם באתר אלא פשוט תרחיב את מילת המפתח שרשמתם בחיפוש:
זו למעשה אחת הסיבות שאני מעדיף לעשות מחקר מילות מפתח מקיף בכלי לתכנון מילות המפתח של גוגל (Google Keywords Planner) שמרחיב באופן משמעותי את מילת המפתח. אבל, אם אתם רוצים למצוא מילות מפתח לונג טייל שישתלבו בדף שאתם מקדמים לצד מילת המפתח הראשית, Keyword Ideas של Ahrefs זו אפשרות מעולה. בלחיצה על View All, תוכלו להיכנס לרשימה המלאה של רעיונות למילות מפתח נוספות ושם אולי תמצאו מילת מפתח לונג טייל שלא חשבתם עליה.
סקירת עמוד התוצאה בגוגל - SERP Overview
המונח SERP הוא בעצם ראשי תיבות של Search Engine Result Page והוא מייצג את העמוד שבו מופיעה התוצאה לחיפוש מסוים. בתחתית העמוד בניתוח מילות מפתח ב-Ahrefs אתם תראו מידע על הדפים המדורגים ב-SERP's עבור מילת המפתח שסרקתם כולל היסטוריית SERP:
זהו פירוט של האופן שבו השתנה הדירוג מאז ש-Ahrefs התחילה לאסוף נתונים על מילת המפתח הזאת (זה לרוב מתחיל ב-2016 עבור כל מילות המפתח שסורקים במערכת). כך, אתם מקבלים מידע על הדפים שהיו ונעלמו בעמוד הראשון ועל דפים שנכנסו לעמוד הראשון בתקופה האחרונה. ניתן לראות כמה התוצאות נוטות להשתנות לאורך זמן. יחד עם זאת, מילות מפתח מרכזיות (כמו המילה "פרסום בגוגל" שסרקנו), נוטות להישאר יציבות גם לאורך זמן בזמן שמילות מפתח שלא בהכרח מייצרות הכנסה לבעל העסק ולא מוגדרות כמרכזיות משתנות לעיתים תכופות. עבור הדוגמא לקחנו את מילת המפתח דרופשיפינג:
במה השימוש בסקירה של תוצאות SERP עוזר לנו?
סריקה של SERP עוזרת לנו לשער מה הסיכוי שלנו להתברג בעמוד הראשון במילת מפתח מסוימת. אם אתם רואים מילת מפתח שבניתוח SERP לא זזה במהלך השנה האחרונה, הסיכוי שתיכנסו עם הדף שלכם ותשנו משהו בעשרת התוצאות הראשונות הוא יחסית נמוך (אלא אם כן אתם משקיעים תקציבים גבוהים בתוכן וקישורים). מצד שני, אם נתקלתם במילת מפתח שבסריקת SERP המיקומים הפכפכים, זה אומר שגוגל עוד לא הכריעה איזה דפים הכי רלוונטים לעמוד הראשון מה שנותן לכם את ההזדמנות להיכנס לשם. בנוסף להיסטוריית של סקירת עמוד התוצאות, Ahrefs גם מנתחת את 10 התוצאות הראשונות על סמך המדדים DR, UR, קישורים חיצוניים ועוד.
מחקר מילות מפתח למנועי חיפוש נוספים
כלי מילות המפתח של Ahrefs תומך בכמה מנועי חיפוש שונים. כמו רוב הכלים למחקר מילות מפתח, אתם יכולים לחפש נתוני מילות מפתח במדינות שונות לבחירתכם וב-Ahrefs תוכלו להשתמש ב-Keyword Explorer גם עבור מנועי החיפוש הבאים:
בחלק הזה תוכלו לבצע ניתוח מילות מפתח למנוע חיפוש שרלוונטי עבורכם שהוא לא גוגל. כישראלים אנחנו לרוב נשתמש פה במחקר מילות מפתח ליוטיוב אם נרצה לבדוק מגמות שונות או הרחבות למילות מפתח שפופולריות בסרטונים ביוטיוב.
לסיכום
בחלק הזה של היכרות עם המערכת של Ahrefs עברנו על האפשרות במערכת שנקראת Keyword Explorer (ניתוח מילות מפתח). בתוך הכלי הזה ניתן להזין מילות מפתח ובדוק לפי מנוע חיפוש מסוים ומדינה את כל הפרטים הרלוונטיים על מילת המפתח הזאת – נפח חיפושים, כמות קליקים שהיא מקבלת מהחיפושים, רעיונות למילות מפתח נוספות, תצוגה של עשרת המקומות הראשונים במילת המפתח הזאת ועוד. שימוש בכלי הזה של Ahrefs עוזר לכם להבין בצורה טובה יותר את מחקר מילות המפתח המסורתי שעושים בכלי של גוגל וגם להבין את התהליך שאתם צריכים לעשות על מנת להתברג עם מילת מפתח מסוימת בעמוד הראשון בגוגל.
על הכותב
דביר נעמן, בן 27, בוגר קורס שיווק דיגיטלי במכללת HackerU. בעל ניסיון בבניית אתרי וורדפרס, קידום ממומן בפלטפורמות גוגל, פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק. מתמחה במשרד פיאלקוב דיגיטל בקידום אורגני (SEO). בעל ניסיון עשיר באיקומרס ובדרופשיפינג והבעלים של מרצ'נט סנטר – אתר המרכז מידע על מערכות איקומרס ומערכות שיווק מתקדמות כדי להגדיל המרות בעסק בדגש על מכירות בחנות איקומרס.