logo

077-9978050

השפעתם של תוכנות AI על שוק העבודה

אוטומציה של תהליכי עבודה זה מושג שקיים מאז המהפכה התעשייתית ורק גדל בהיקף ובקצב בשנים האחרונות. עם עלייתן של תוכנות בינה מלאכותית (AI), התהליך של יצירת אוטומציות אלו התתח והשימוש באוטומציות מהסוג הזה הפך לתדיר. במאמר הזה אנחנו נעסוק בהשפעתם של תוכנות AI על שוק העבודה ועל דורשי העבודה תוך כדי מתן דגש על בעלי המקצועות הדיגיטליים שחוששים למקום עבודתם לאחר שנוצרו תוכנות AI המסוגלות לבצע משימות ספציפיות כמו כתיבת תוכן או עיצוב מדיה.

המצב הנוכחי של שוק העבודה

המצב הנוכחי של שוק העבודה בישראל הוא די יציב וחזק. אחוזי האבטלה בישראל אמנם הגיעו לשפל של 3.1 באפריל 2022 אך מאז נרשמה ירידה במספר המובטלים. כאשר אנחנו מתרכזים בעולם הדיגיטל המספרים הרבה יותר מעודדים, מה שמעיד על שוק אמיד ויציב עם דרישה הולכת וגוברת לעוד עובדים בתחומים רבים. ישנם חששות שלאוטומציות ובינה מלאכותית תהיה השפעה שלילית על עולם העבודה הדיגיטלי בישראל אך יחד עם זאת אין עדות ממשית לכך שזה קרה או יקרה. לצד מומחים שסבורים שהשימוש בתוכנות AI למקצועות הדיגיטל עלול בעתיד לגרום לאנשים לאבד את עבודתם, ישנם מומחים שטוענים בדיוק את ההפוך הגמור – השימוש בתוכנות הללו ייצור טכנולוגיות חדשות אותם העובד יצטרך ללמוד, מה שיפתח הזדמנויות חדשות לתעסוקה עבור אנשים שלמדו תוכנות אלו. מוקדם מדיי כרגע לומר באופן סופי מה תהיה ההשפעה של תוכנות AI על שוק העבודה בישראל.

איך תוכנות בינה מלאכותית משפיעות על שוק העבודה?

השפעתם של תוכנות AI על שוק העבודה מורגשת, בעיקר בעולמות הדיגיטל. יחד עם זאת, ההשפעה היא אולי שונה ממה שחשבתם. בניגוד לדעה הרווחת שתוכנות ומערכות AI יגרמו לחברות לחפש פחות עובדות ולעשות שימוש נרחב יותר בתוכנות, גם אם התוכנות הללו מישהו צריך לתפעל ולעבוד עליהם, במיוחד שהפלט של התוכנות הללו במתכונתם הנוכחית מצריך מעביר של אדם אנושי לפני פרסום תוכן או מדיה שיוצא מהתוכנות. גם בתחום האוטומציה נפתחו תקנים לחברות רבות בישראל ובעולם למפתחים שיוצרים תהליכי אוטומציות עבור חברות. בעתיד, סביר להניח שחלק מתוכנות ה-AI יוכלו לבצע בצורה טובה משימות שעובדים מבצעים כעת אבל סוגים חדשים של משרות יווצרו כתוצאה משימוש בתוכנות הללו מכיוון שמישהו יצטרך לתכנן ולפקח על תהליכי האוטומציה ביצירת תכנים עבור החברות שמשתמשות בתוכנות הללו.

תוכנת AI שמייצרת טקסט ואיך היא משפיעה על שוק העבודה

ChatGPT

התוכנה ChatGPT היא מודל בינה מלאכותית שעוסקת בדיאלוג בין אדם אנושי למכונה. זוהי דוגמה לצ'אט בוט מתקדם שמזכיר מעט את שירותי הצ'אט האוטומטיים שיש בשירות לקוחות של חברות מסוימות. התוכנה פותחה על ידי OpenAI על מנת להעניק למשתמשים את האפשרות ליצור תוכן רלוונטי עבורם בהתאם למה שהם מזינים בשורת הכתיבה של הצ'אט (פלט). מה שמייחד את ChatGPT מתוכנות AI אחרות הוא אופן הפיתוח שלו שגרם לבוט להיות מסוגל לערער על הנחות יסוד שגויות, לענות על שאלות גולשים ולהודות בטעויות שהוא מבצע. הצ'אט אמנם לא מושלם, אבל ביחס לתוכנות AI אחרות חווית המשתמש שלו מאוד נוחה והביצועים שלו (קלט) הם ברמה גבוהה.

כתיבת תוכן בGPT (1)

איך ChatGPT משפיע על שוק העבודה?

אם אתם עובדים בתחום השיווק והפרסום, סביר להניח שכתיבת תוכן וקופי זה חלק מהאחריות שלכם. זה אומר שאם הכרתם כבר את ChatGPT, אתם אולי מבינים שהוא יכול לבצע חלק מהמשימות שאתם מבצעים כעת עבור החברה בה אתם עובדים. בתיאוריה, חברות יכולות כעת להשתמש בטכנלוגיה הזאת כדי ליצור קופי למודעות במערכות הפרסום, הודעות מייל שיווקיות, פוסטים לרשתות וגם מאמרים שלמים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכל מה שה-GPT כותב או יוצר מבוסס על מה שהוא מבין לגבי מה שנכתב בעבר ונסרק על ידי גוגל. זה אומר שהוא לא מסוגל לחשוב בצורה יצירתית או מקורית באותו אופן כמו בני אדם. המשמעות היא שמשווקים שיוצרים באמצעות הכלי ולוקחים את התוכן שיצרו As Is, ללא הטאץ' האישי שלהם, עלולים להיות בבעיה מבחינת הערך שהם מוסיפים לתוכנות ה-AI הזו. מצד שני, ברוב החברות והעסקים כן יצטרכו את המגע האישי כדי לקחת טקסט או קופי שנוצר על ידי ChatGPT ולהתאים אותו לטון ולאופי של החברה בה הם עובדים, מה שהופך אותם לעובדים בעלי ערך קריטי ומצב התעסוקה שלהם לא נמצא בסכנה.

תוכנת AI שמייצרת מדיה ואיך היא משפיעה על שוק העבודה

Midjourney

Midjourney היא תוכנת AI לייצור תמונות באמצעות הזנת טקסט הפופולרית ביותר באינטרנט. משתמשים נרשמים למידג'ורני דרך אפליקציית הצ'אט, דיסקורד, כדי לתקשר עם הבוט שיוצר תמונות עבורכם. לאחר שהתחברתם עם דיסקורד אתם משתמשים בפקודות פשוטות כדי ליצור תמונות בהתאם לצורך שלכם מבלי להשתמש בכתיבת קוד. בדומה לתוכנות בינה מלאכותית אחרות, Midjourney משתמשת בכמות עצומה של תמונות כדי לאמן את למידת המכונה. כאשר המשתמש מספק קלט של טקסט, הבוט מוצא תמונות התואמות את התיאור ומשלב אותן ליצירת תמונה ייחודית.

עיצוב מידג'ורני (1)

איך Midjourney משפיע על שוק העבודה?

לתוכנת Midjourney יש השפעה מינורית בעיניי על שוק העבודה, בטח ובטח שוק העבודה בישראל. אמנם באמצעות מידג'ורני אפשר ליצור מדיה מדהימה אותה ניתן לשלב במיילים בניוזלטר, באתר שלכם או ברשתות החברתיות. יחד עם זאת, לתוכנת ה-AI הזאת לייצור מדיה ולתוכנות אחרות שדומות לה יש בעיה רצינית עם טקסט שיוצא מעורבב ומשורבט וגם לאחר שיפתרו תקלה זאת, המדיה שיוצאת כקלט מהמערכת הוא אמנם יפה ברמה החזותית אך לא תמיד ניתן לשלב אותו איך שהוא יוצא. ברוב הפעמים הגורף שאני משתמש במידג'ורני אני עובר לאחר מכן לתוכנות Canva, על מנת לערוך את המדיה שיצרתי ולשלב אותה בעיצוב שנותן משמעות מסוימות באתר שלי או במדיה. בדומה ל-ChatGPT, כניסתה של מידג'ורני ודומיה לא ישפיעו לרעה על שוק העבודה בעולם הדיגיטל, אלא יפתחו אפשרויות תעסוקה נוספות לאנשים שלמדו איך לעבוד על התוכנות הללו ולייצר את הקלט הטוב ביותר, בדיוק כמו מעצבים שלמדו לעבוד על פוטושופ ואילוסטרייטור, ולא איבדו את מקום עבודתם עקב כניסתם של תוכנות עיצוב.

תוכנת AI כללית ואיך היא משפיעה על שוק העבודה

Adobe

Adobe החלה לפתח בשנים האחרונות שורה של כלי AI למספר מטרות בדגש על מטרות ויעדים בתחום העיצוב הגרפי (תחום ההתמחות המרכזי של חברת אדובי). מערכת ה-AI שהושקה על ידי Adobe נקראית Adobe Firefly ויש לה סט ייחודי של יתרונות וכלים כולל עזרים לייצור ועריכה של תמונות ומדיה. השימוש בכלים של Adobe נותנים לכם אפשרויות שלא תמיד תמצאו בכלי AI אחרים כמו להוסיף וטקסט לתמונה בתוך הכלי, להוסיף אפקטים כולל תלת מימד, לצבוע מחדש ולהחליף רקעים וזה רק על קצה המזלג. 

איך Adobe משפיע על שוק העבודה?

בניגוד לרוב כלי בינה מלאכותית שקיימים היום, Adobe Firefly נבנתה על בסיס מדיה ברישיון ועל בסיס מדיה השייכת לכלל הציבור, מה שהופך את החברה למועדפת על ידי חברות וארגונים. בנוסף, Adobe מתייגת את התמונות שגולשים מייצרים במטא נתונים של Content Authenticity Initiative, המאפשרים לאנשים לדעת שהתמונה נוצרה על ידי AI. מלבד הגישה (המוצדקת) לכל הנושא של זכויות יוצרים, אדובי מחזיקה ביתרון עיקרי בתחום עיצוב המדיה והתמונות מכיוון שהיא שולטת בתעשייה העיצוב עם הכלים המוכרים שלה (פוטושופ, אילוסטרטור ועוד) מה שעזר לה במהלך השקת הכלי Firefly שבו בחודש הראשון משתמשים יצרו מעל ל-70 מיליון תמונות.

העתיד של שוק העבודה למשווקים ומעצבים

עם כניסתם של תוכנות AI בתחומים הללו, עלו הרבה חששות מצד קופיירייטרים, כותבי תוכן ומעצבים בנוגע ליציבות המשרה שלהם לאחר שפותחו תוכנות שיכולות ליצור יש מאין תוכן ותוכן מדיה. אין דרך טובה לחזות מה יקרה בעתיד, ההערכה שלי, כמו שציינתי בנקודות רבות במאמר הזה, היא שהתוכנות הללו יפתחו אפשרויות רבות בשוק העבודה של עולם השיווק מכיוון שגם להשתמש בתוכנות מהסוג הזה מצריך ידע, ידע שאין לכל אחד והוא יכול להיות בעל ערך למי שמחזיק בו. הקלט שיוצא מהתוכנות הוא לא אופטימלי וגם בעתיד, בגרסאות מתקדמות של התוכנות הללו, אין שום דבר שיכול להחליף נקודת מבט של אדם אנושי. נקודת מבט שמגיעה לידי ביטוי כעורכים מאמר או מדיה שנוצרו על ידי תוכנת AI.

על הכותב

דביר נעמן, בן 27, בוגר קורס שיווק דיגיטלי במכללת HackerU. בעל ניסיון בבניית אתרי וורדפרס, קידום ממומן בפלטפורמות גוגל, פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק. מתמחה במשרד פיאלקוב דיגיטל בקידום אורגני (SEO). בעל ניסיון עשיר באיקומרס ובדרופשיפינג והבעלים של Merchant Center – אתר המרכז מידע על מערכות איקומרס ומערכות שיווק מתקדמות כדי להגדיל המרות בעסק בדגש על מכירות בחנות איקומרס.

דביר נעמן

פוסטים נוספים:

פיאלקוב דיגיטל נותנת לכם עשרות אחוזי הנחה על כלים ומערכות חובה לשיווק דיגיטלי איכותי

נרשמים לניוזלטר של פיאלקוב דיגיטל ומקבלים ישירות למייל הנחות ומבצעים עבור כלים לשיווק דיגיטלי ואיקומרס, סדנאות מתקדמות בתחום הפרסום, קישורים לקידום אורגני ועוד!

להרשמה לניוזלטר:

spin-to-win
galgla