logo

077-9978050

FD A-List – ראיון עם אנשים מובילים בתעשיית הדיגיטל – מיכל כהן

בפינה החדשה שלנו, נארח מדי פעם אנשים מובילים בתעשיית הדיגיטל, ונבקש מהם לענות על שאלות מקצועיות וגם אישיות. המטרה של הפינה הזאת היא לתת במה ומקום לאנשים מובילים בקהילת הדיגיטל, על מנת שיוכלו להפיץ את הידע והניסיון שלהם גם לאחרים.

בפעם האחרונה אירחנו את אליאב לנקרי, לחצו כאן כדי לקרוא את התשובות לשאלות שלו.

הפעם בפינת ה-A List - מיכל כהן!

כיצד התחלת את הקריירה?

אי שם ב 2007, קראתי כתבה על תחום חדש שנקרא שיווק שותפים והתחלתי לבדוק במה מדובר. דרך הבדיקה נתקלתי במושג "אופטימיזציה למנועי חיפוש" והוא סיקרן אותי. תחום ה SEO היה אז חדש, היתה קהילה קטנה בארץ שחקרה אותו יחד, ונשאבתי לשם. למדתי לבד לבנות ולקדם אתרים, קראתי על SEO, שיחקתי עם זה והוקסמתי מהתוצאות ומהקלות שבה אפשר להגיע לקהלי יעד גדולים וממוקדים.

איך עשית את צעדייך הראשונים בתעשייה?

פתאום הגיעו לקוחות. עוד לפני שהבנתי אם אני רוצה. פנו אליי דרך פורומים מקצועיים שניהלתי או הייתי פעילה בהם. התחלתי לקדם אותם, הכרתי בוני אתרים ואנשי מקצוע אחרים ודרכם כבר קיבלתי פניות נוספות. התחום היה כל כך חדש ובתולי, לא היה יותר מידי היצע של נותני שירותים ולקוחות פשוט הגיעו. אחרי שנה התחלתי להעסיק עובדים ולהגדיל את וובגורו, אבל תמיד הקפדתי להשאר עסק קטן, כזה שבו יש לי שליטה ומעורבות בכל פרוייקט ויש לי יכולת לבחור את הלקוחות ולסרב למי שלא מתאים לי.

מה האתגרים שלך בתור מקדמת אתרים?

בתחילת 2020, אחרי 13 שנים בתחום, התחלתי להרגיש מיצוי. צמצמתי קצת את וובגורו והקמתי במקביל את  Experts, אתר לקביעת פגישות ייעוץ אונליין עם מומחים (כרגע בתחום הפסיכולוגיה ובקרוב בתחומים נוספים). ככה שהאתגרים שאני חווה מאז הם גם בכובע שלי בוובגורו כמקדמת אתרים וגם בכובע שלי באקספרטס כיזמית ובעלת עסק חדש.

ה-אתגר בקידום אתרים אורגני הוא שההצלחה בו תלויה בכל מה שמסביבך ולא בשליטתך: בפיתוח האתר, מבנה האתר, התוכן, האחסון, איכות המותג, מה בכלל יש לו להציע… המצב הזה מתסכל גם עבור מקדמי האתרים וגם עבור הלקוחות, בעלי האתרים.

תחשוב על רופא למשל שרוצה לקדם את האתר שלו בגוגל. לרוב הוא יצטרך לפנות למפתח האתר שיבצע עבורו התאמות ושינויים באתר שכבר שילם עליו, הוא יצטרך לכתוב כמות עצומה של תכנים לאתר ומחוצה לו והוא יצטרך להשקיע חודשים ארוכים עד שיראה תוצאות. זה יקר ומייגע, ובמקרים רבים הספקים לא יודעים לתת מענה שיהיה מספיק טוב כדי להתקדם אורגנית. הלקוח וחברת הקידום מוצאים את עצמם לפעמים אבודים בין הספקים השונים.

הפתרון שלי בוובגורו היה להציע את כל השירותים אצלי. לקחתי שליטה על הקמת האתר, התכנים, האחסון, הכל. רק ככה יכולתי לקחת אחריות על הצלחת הקידום ולשחרר את עצמי ואת הלקוח ממלחמות עם ספקים חיצוניים. האתגר הוא למצוא ספקים מעולים ועדין לשמור על מחירים תחרותיים ללקוח הקצה.

אני אוהבת לעבוד עם עסקים קטנים. אני אוהבת לראות אותם עוקפים בגוגל את הגופים הגדולים. אבל nמאז ומתמיד אני חושבת שלעסקים קטנטנים זה לא תמיד נכון לעבור את המסע הארוך של קידום אורגני. וזו אחת הסיבות שהקמתי אתExperts : כדי להציע לאותו רופא שרוצה לקדם את עצמו בגוגל, להצטרף לאתר שמקודם ומשווק באופן מקצועי במקום לצאת לכל המסע הארוך הזה לבד.

מיכל כהן הרצאה

באיזה פלטפורמות עיקריות את ממליצה למפרסמים להשתמש?

פעם היו שואלים "מה עדיף, גוגל או פייסבוק?". היום יש עוד המון אופציות אחרות והיום זו כבר לא בחירה. מפרסמים צריכים להיות בכל מקום בו נמצא קהל היעד שלהם. אנשים מחוברים לדיגיטל כל היום: הם בגוגל, ברשתות החברתיות, פרסום ביוטיוב, בפודקאסטים… שם הם נחשפים למוצרים ושם הם צורכים אותם. ואם לא תהיה שם כמפרסם, הם יקנו מהמתחרים שלך. זה עוד אתגר עצום שמציב את העסקים הקטנים בנחיתות מול מותגים עתירי תקציב.

מה לדעתך הדבר הבא בשיווק דיגיטלי?

אחת המגמות היא "תכלסיות". הגולשים, בעיקר הדור הצעיר, רוצים את הכל קל ומהיר ותכלס. יש לזה כמובן השלכות על אופן השיווק, הקידום, פיתוח האתרים והאפליקציות וכתיבת התכנים. הנה שתי השלכות לדוגמא:

חיפושים קוליים – הדור הצעיר גילה שהרבה יותר קל לדבר לטלפון מאשר להקליד בו. זה קורה בהודעות קוליות בוואטסאפ (לא עלינו) וזה קורה גם בחיפושים בגוגל. יותר ויותר חיפושים בגוגל הם קוליים, ומקדמי אתרים צריכים להתאים את עצמם למגמה הזו.

תוכן תכלסי – גוגל מציג תשובות כבר בדף תוצאות החיפוש ("תוצאה אפס"). מקדמי אתרים שרוצים להופיע שם צריכים לכתוב תכנים "תכלסיים" נטולי הקדמות וברברת. תכנים שפשוט עונים לשאלות הגולשים.

איך נראה היומיום שלך בעבודה?

בעבר הייתי מנהלת, ואני חייבת להודות שזה לא התאים לי במיוחד. היום אני הפועלת והיזמית יחד, וככה אני אוהבת. יש לי עובד אחד, איתי טאו המוכשר. הוא יד ימיני ואנחנו מאד משלימים אחד את השני. אנחנו עובדים היברידית ומתקשרים לאורך כל היום בסלאק. עבודת הקידום האורגני היא איזור הנוחות שלנו ועבודת הפיתוח של אקספרטס היא האיזור החדש והמאתגר. השילוב של שניהם מאד מאזן ומפרה אחד את השני.  

איזו עצה היית נותנת למי שרק עכשיו החל את דרכו בעלום הדיגיטל?

להתמחות בנישה ספציפית ולא להתפזר. תגלה איפה הכשרון שלך, איפה התשוקה שלך ושם תעמיק. משווק דיגיטלי זה לא מקצוע לאדם אחד.

מאיפה את שואבת השראה?

אני אוהבת לחפש לי השראות בפודקאסטים. לאחרונה הקשבתי לנוחם אוחנה, הבעלים של אתר מדרג וגיליתי שאני מאד מתחברת לחזון ולערכים שלו. הוא לא איש של שיווק דיגיטלי אבל הוא הקים מערכת שמשווקת אלפי אנשי מקצוע איכותיים שלא צריכים יותר להתעסק בעצמם בעבודת השיווק. לאורך כל הדרך הוא שם את איכות השירות כערך עליון, השקיע באיסוף חוות דעת אמיתיות והכניס לאתר רק את הטובים ביותר. אני מעריצה את העובדה שהוא תיעדף איכות על ריווחיות לאורך כל הדרך, גם בשנים של היעדר מימון. אני מאחלת לעצמי לעשות את זה באקספרטס.

איך את מתעדכנת בכל מה שחדש בעולם ובכלל?

לא נעים להגיד אבל בקידום אורגני כבר כמעט ואין אתרים שמחדשים משהו. לאף אחד הרי אין את המתכון הסודי לקידום. לא קיים דבר כזה כי חלק גדול מהקידום מבוסס AI. אני עוקבת אחרי הפרסומים של גוגל, התשובות והעדכונים שלהם, עוקבת בטוויטר אחרי מספר אנשי  SEO, מתייעצת עם קבוצת קולגות ולומדת המון מהנסיון.

איך את מסכמת את שנת 2021?

כל כך הרבה תשובות מנוגדות עולות לי לשאלה הזו. אני מריצה אחורה את כל מה שעברנו עם אקספרטס. רעיון וחלום שהפכנו למציאות, והיה שם הכל: ציפיה, תקווה, התרגשות, אכזבה, בלבול, נפילה, חרטה, שינוי, התרוממות… בגדול אני קצת מאוכזבת מעצמי שזזתי מאד לאט. הלכתי צעד קדימה, שניים אחורה, הפסקה, בהלה, ושוב עוד צעד. אני מאחלת לעצמי השנה לצאת קצת מהלם הבקו"ם ולהעיז להתקדם מהר ונכון יותר עם אתרי אקספרטס הבאים.

לאחר תקופת המשבר של הקורונה, מה צריך לקחת אתנו הלאה לשימור?

הקורונה חישלה את כולנו. אימנה לנו את שרירי ההסתגלות, היצירתיות, הגמישות. למדנו לפעול מהר בתנאים של חוסר וודאות, לפעול ביעילות, להמציא את עצמינו מחדש. למדנו להיות הרבה יותר דיגיטליים, למדנו שאפשר לעשות הכל (כמעט) אונליין ולפעמים זו אופציה נוחה שיש לה גם יתרונות.  כל הכלים האלה יישארו איתנו לעתיד, עם ובלי הקורונה.

קצת על המרואיינת

מיכל כהן
מיכל כהן SEO

פוסטים נוספים: