איך מודדים קידום אורגני בגוגל?

המונח שיווק דיגיטלי כולל בתוכו עולם תוכן עצום של מידע, מונחים לא ברורים, דאטה ומספרים שלא תמיד מובנים לבעל העסק. אחד התחומים שנחשבים לעמומים ביותר הוא תחום ה-SEO (קידום אורגני בגוגל של אתרים שונים בתוצאות החיפוש). כולנו יודעים שהופעה בעמוד הראשון של גוגל בביטויים רלוונטיים לעסק = הקלקות וכניסות של לקוחות פוטנציאליים שמחפשים את המוצר/השירות שלכם בחינם. אבל לא כולנו יודעים איך מגיעים לעמוד הראשון.

אז נכון, לא פשוט להגיע לעמוד הראשון ועוד יותר לא פשוט להישאר שם, בטח כשמדובר על ביטויים תחרותיים. לכן החלטנו לתת מענה לכמה שאלות שחוזרות על עצמן בתחום של קידום אורגני בגוגל.

קידום אורגני בגוגל - כמה זמן לוקח להגיע לעמוד הראשון בגוגל?

אחד הדברים החשובים ביותר להבין בכל מה שקשור למשך העבודה הנדרש בקידום אורגני בגוגל, הוא שמדובר פה בתהליך שאורך זמן רב (בשונה מקידום ממומן). ככלל אצבע, במרבית המקרים ניתן לצפות להגעה לעמוד הראשון בפרק זמן של 3-6 חודשים.

זה כמובן מאוד תלוי בתחרותיות הביטויים שאתם מקדמים ובחוזק האתר שלכם לעומת אתרי המתחרים שלכם.

קידום ביטויים תחרותיים עשוי להתארך לזמן רב יותר, לעתים אף יותר משנה כדי להיכנס לדף הראשון בגוגל.

אז איך תדעו אם מקדם האתר שלכם עושה עבודה טובה בקידום אורגני בגוגל?

הכל מתחיל ונגמר ביעדים ומדדים.

מה תהליך קידום אתרים אורגני אמור לתת לכם?

  • הגדלת נראות ומיתוג באמצעות הופעה בביטויים רלוונטיים שמחפשים הלקוחות הפוטנציאליים שלכם בגוגל
  • הגדלת האמון של גולשים בכם – אתר שמקודם בתוצאות החיפוש האורגניות הראשונות בגוגל זוכה לאמון רב יותר מהגולשים.
  • הגדלת תנועת הגולשים האורגנית לאתר שלכם (הקלקות חינמיות)
  • הגדלת כמות הפניות והמכירות באתר כתוצאה מפעילות אורגנית
  • הגדלת כמות הפניות והמכירות באתר כתוצאות מיצירת קהלים רלוונטיים מהאתר בקמפיין רימרקטינג.

שלב ראשון: הגדירו יעדים

אפשר לקחת את זה ככלל לחיים, אם אתם רוצים לנהל פרויקט בצורה מקצועית, אתם קודם כל צריכים להבין מה היעדים שלכם, מה ניתן (ומה ריאלי) לצפות שיקרה במהלך עבודת הקידום.

לכן, בשלב ראשון רצוי להגדיר יעדים. היעדים של SEO לרוב יהיו קשורים לתהליכים אותם אנו יכולים למדוד ולמטרות הפעילות.

את תוצאות הפעילות אנו מחלקים לפי 3 שלבים:

  • יעד ראשון: קידום ביטויים נבחרים לעמוד הראשון
  • יעד שני: הגדלת תנועת גולשים אורגנית לאתר כתוצאה מהגדלת נוכחות וכניסת ביטויים לעמוד הראשון בגוגל
  • יעד שלישי: הגדלת כמות הפניות והמכירות האורגניות באתר כתוצאה מהגדלת כניסות מגולשים רלוונטיים בחיפוש אורגני.

שלב שני: הגדירו מדדים

המדד זה כמובן החלק שצריך להיות מדיד – KPI.  לכן מדדים יש להגדיר באופן כמותי ותחום בזמן (זמן עד להשלמת היעד).  כמובן שרצוי גם להגדיר יעדים ריאליים ולא מנותקים מהמציאות, כמו להגדיר לאתר חדש בתחום האופנה שיהיו לו מכירות כתוצאה מפעילות אורגנית כבר אחרי 3 חודשי פעילות.  זה לרוב לא יהיה ריאלי ואף שרלטני להגדיר מדד כזה.

המדדים שלכם צריכים להיות בהלימה ליעדים שהגדרתם.

לכן, אם ניקח את היעד הראשון – קידום ביטויים נבחרים לעמוד הראשון, נרצה להגדיר יחד עם המקדם אילו ביטויים נרצה לקדם באתר ותוך כמה זמן אנו מעריכים שנוכל לראות את חלקם מקודמים בעמוד הראשון בגוגל.

אפשר למשל להגדיר מדד לפיו:  קידום 30% מהביטויים הנבחרים לעמוד הראשון בתוך 6 חודשים.  

במקרה כזה המדד ברור, מדיד (אפשר לראות בפועל אילו ביטויים אכן קודמו לדף הראשון), תחום בזמן והכי חשוב הגיוני.

טיפ: זה השלב לבדוק את הדברים באמצעות מחקר מילים ומתחרים.

מדובר בתהליך סופר חשוב וקריטי.  בחירה שגויה של ביטויים תוביל אתכם לבזבוז עצום של כספים וכישלון בהשלמת היעדים בעקבות בחירת ביטויים תחרותיים מדי או בחירה של ביטויים שמושכים קהל לא רלוונטי.

ממשיכים ליעד השני – הגדלת תנועת הגולשים האורגנית לאתר

לאחר שהמקדם שלכם יבצע מחקר מילים וינתח את המתחרים, הוא כבר יוכל להעריך אילו ביטויים יהיה כדאי לקדם וכמה זמן פחות או יותר יידרש עד הגעה לדף הראשון.

ככל שיותר ביטויים ייכנסו לעמוד הראשון בגוגל, כך תגדל כמות הגולשים שנכנסים באופן אורגני לאתר.  מה שיפה בתהליך הזה, זה שאמנם במהלך קידום אתר, תבחרו ותתמקדו לרוב ב- 20-30 ביטויים לכל היותר, אך התוצר הנלווה לקידום הביטויים הללו, הוא קידום והופעה בעוד עשרות ביטויי זנב (ביטויים ארוכים ופחות תחרותיים שמקודמים בתכנים השונים באתר).

מרגע שיתחילו להופיע דפים מהאתר שלכם בתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל, זה הזמן שתתחילו לראות את הפירות והטראפיק האורגני שיילך ויגדל עם הזמן.  אתר שמקודם באופן אורגני צפוי לראות באופן עקבי גדילה בתנועת הגולשים האורגנית לאתר.

מבחינת הערכה וצפי של אחוזי גדילה, זה מאוד תלוי בווליום (כמות החיפושים החודשית) של הביטויים שקודמו לדף הראשון.

מדידה של קידום אורגני

והיעד השלישי – הבונוס האמיתי – לידים אורגניים באתר

זה היעד שכנראה ייקח לא מעט זמן להגיע אליו.

בהנחה ואתם מקדמים את האתר שלכם באופן מקצועי, יותר ויותר ביטויים נכנסים לעמוד הראשון בגוגל ואתם גדלה באופן עקבי תנועת הגולשים האורגנית באתר – זה השלב שבו אתם יכולים לצפות גם להחזר ההשקעה.

כן, זה נשמע מוזר, אבל בגדול אפשר להגיד שבחצי השנה הראשונה אין ROI על עבודת SEO, ה- ROI האמיתי מגיע בעקבות הגדלת תנועת הגולשים לאתר ואתם הלידים. ברגע שהגולשים שנכנסים באופן אורגני (קליק חינם על תוצאת חיפוש בגוגל) ומשאירים אצלכם ליד או קונים מוצר – מדובר במכירה אורגנית שלא עלתה לכם שקל.  כמובן שבדיעבד שילמתם לא מעט למי שקידם אתכם לשם.  מכאן, היכולת שלכם לייצר ROI ומכירות חינמיות מהאתר תגדל באופן אקספוננציאלי.

קידום אורגני

להסברים מפורטים יותר בנושא קידום אורגני בגוגל, תוכלו להיכנס לסרטון הבא שמרכז בצורה טובה את הנושאים שדנו בהם.

כותב המאמר

אנידור חקק, בעלים ומנכ"ל של חברת היידה דיגיטל בע"מ – חברה לקידום אתרים ושיווק דיגיטלי.  הבעלים של חברת התוכן AD תוכן ומדיה

מרצה מעל לעשור על קידום אתרים ושיווק דיגיטלי באקדמיה, מכללות פרטיות וארגונים ובימים אלו מפתח מוצר SAAS לתעשיית ה- SEO.

אנידור חקק

פוסטים נוספים: