מדוע פופאפים יכולים לפגוע בתהליך של קידום אתרים אורגני בגוגל?

כולנו מכירים את התחושה לא נעימה הזאת. אנחנו מחפשים מידע ברשת האינטרנט, מגיעים לאתר שנראה כי הוא מכיל את התוכן הרלוונטי עבורנו, ואז מתחילות לקפוץ מודעות שונות, פופואפים מעצבנים שמעיבים מאוד על חווית המשתמש שלנו. ואם לא די בכל, בחלק מן הפופאפים האלו לא מצויין בבירור כפתור הסגירה, או שהוא נטמע בצבעי הרקע של האתר. כעת נותרות בפניכם שתי אפשרויות: לנסות ולהשקיע זמן ומאמץ בניסיון להבין כיצד סוגרים את הפופאפ הבעייתי, או לנטוש את האתר. בכל פרויקט קידום אתרים, נלקחים בחשבון מגוון רחב של פרמטרים הקשורים בחווית המשתמש של הגולשים באתר: היכולת לגלוש באתר ממכשירי מובייל, קלות הניווט בין עמודים שונים באתר, זמני הטעינה של עמודי האתר, וגם היכולת ליהנות מחווית גלישה רציפה ונטולת הפרעות.

בהקשר הזה, פופאפים שמפריעים למשתמש בעת הגלישה, יכולים בנסיבות מסוימות, להחשב בעיתיות במיוחד ולהזיק לפרויקט קידום אתרים המתנהל ברקע. מעבר לזה, קידום אתרים אורגני בגוגל הוא תהליך שיכול לארוך זמן רב והוא משלב השקעה רבה מאוד, לכן נרצה להימנע ככל האפשר מבעיות נוספות שיכולות לאיים על התנועה לאתר שאנחנו כל כך משתדלים להגדיל (במקרה הזה – פופאפים).

ממה להיזהר? איך לפעול כך שלא ינטשו את האתר שלכם? איך לאפשר לגולשים שלכם חוויה נעימה יותר? ריכזנו עבורכם את כל התשובות לשאלות שמעסיקות אתכם.

מהם פופאפים בעייתיים כשעושים קידום אתרים אורגני בגוגל?

ישנן לא מעט דוגמאות לפופאפים שגורמים נזק לחווית השימוש של גולשים באתר. הנה רק חלק מהן:

פופאפ שמכסה את רוב אזור התוכן מיד לאחר שמשתמש מנווט אליו

במקרים כאלו, המשתמש אפילו לא מצליח להבין האם התוכן אליו ניווט הוא רלוונטי עבורו, משום שהפופאפ מוצג לו זמן קצר מאוד לאחר טעינת התוכן בעמוד. פופאפ מסוג זה פוגע בצורה קשה בחווית המשתמש, גורם לנטישה בשיעור גבוה של האתר, ומובן שמזיק לכל פרויקט קידום אתרים שהאתר לוקח בו חלק.

גודל מודעה לפייסבוק

עמוד ייעודי שהמשתמש חייב לסגור לפני שהוא מגיע לתוכן

במקרה זה, הפופאפ אינו מוצג בחלון נפרד, אלא בעמוד ייעודי ממשי, שהמשתמש חייב לסגור לפני שהוא יכול לגשת לתוכן אליו ניווט. גם שיטה זאת של הצגת הפופאפ יכולה להזיק לכל פעילות של קידום אתרים.

עמוד שבו המידע שמוצג מעל קו הגלילה אינו המידע העיקרי

בעגה המקצועית נעשה שימוש במושג above the fold. המושג הזה מתייחס למידע הקיים בעמוד אינטרנט כלשהו, מעל קו הגלילה. יתר המידע, אשר מוצג מתחת לקו הגלילה, דורש מן המשתמש לבצע פעולה (גלילה) לפני שהתוכן יוצג לו. מקובל יהיה לומר, שלצורך קידום האתר, חשוב יהיה שהמידע העיקרי, זה שנותן מענה איכותי לשאילתא שביצע הגולש, יהיה מונח מעל קו הגלילה.

מהם פופאפים לגיטימים שלא פוגעים בקידום אתרים אורגני בגוגל?

לאחר שסקרנו מספר דוגמאות לפופאפים בעייתיים, בואו ננסה להבין אילו פופאפים נחשבים ללגיטמיים בהקשר הזה.

פופאפים אשר עוסקים בהסדרה של תנאים משפטיים

בפופאפים האלו מוצג לרוב למשתמש אזהרה בדבר השימוש בנתונים שמספק הגולש ומדיניות הפרטיות של האתר. מודעה כזאת נחשבת ללגיטימית משום שהיא מסדירה מול הגולש את תנאי הגלישה באתר.

פופאפים המשמשים לביצוע לוגין

אם המידע אליו מנווט הגולש הוא מידע פרטי, ודורש פעולה מקדימה של הזדהות, הרי שפופאפ שמכיל טופס לקליטת פרטי הזיהוי של המשתמש הוא לגיטימי לחלוטין, ואינו נחשב לבעייתי.

באנרים שקל מאוד למשתמש לבטל

השימוש בבאנרים באתר הוא לגיטימי אם למשתמש עומדת דרך קלה ופשוטה לבטל אותם. זה אומר שכפתור הסגירה של הבאנר צריך להיות מוצג בבירור באופן בולט, הן במסכי מחשב והן כאשר הגולש עושה שימוש במכשירי מובייל בעת הגלישה באתר.

מדוע פופאפים הוא נושא קריטי לכל פרויקט קידום אתרים אורגני בגוגל?

מנועי החיפוש השונים, ובפרט מנוע החיפוש של גוגל, מייחסים חשיבות רבה לשימוש נכון בבאנרים ומודעות קופצות. עיקר הדאגה של מנועי החיפוש היא מפני ניסיונות להשתלט על האתר ולהציג לגולשים תוכן פוגעני. כמו כן, מודעות קופצות עלולות להחשיד את האתר בביצוע קלוקינג – הצגת מידע אחד למנועי החיפוש ומידע אחר למשתמשים. נוסף על אלה, ישנו כמובן הנושא של חווית השימוש באתר, חלק שתופס נתח יותר ויותר חשוב בהחלטה של גוגל כיצד לדרג אתרים בדפי תוצאות החיפוש.

כיצד ניתן להימנע מפגיעה בתהליך קידום אתרים תוך הטמעה של פופאפים?

על מנת שלא לייצר פגיעה באתר ולאפשר לכל פרויקט קידום אתרים שהאתר לוקח בו חלק להיות אפקטיבי, כדאי יהיה לקחת בחשבון את הטיפים הבאים בכל הקשור להטמעת פופאפים באתר.

שלבו באנרים שלא תופסים מקום רב מידי על המסך

לשימוש השוטף בבאנרים יש כמובן יתרונות, והוא יכול לאפשר לכם להניע גולשים לפעולה באתר, כמו השארת פרטים או מעבר למבצעים מיוחדים. עם זאת, חשוב יהיה להבין שהבאנרים אינם יכולים לתפוס חלק מרכזי בעמודי האתר, והם בפועל לא התוכן העיקרי שהגולש ציפה למצוא באתר. זאת הסיבה, שחשוב יהיה לשמור על איזון בין התוכן העיקרי באתר, לתוכן השיווקי.

ודאו שמשתמשים יכולים לסגור בקלות את חלון הבאנר

אל תנסו להתחכם בהקשר הזה עם כפתורי סגירה שקשה מאוד לאתר. נסו להקל עד כמה שאפשר על המשתמשים לסגור את הפופאפ אם היא אינו כולל תוכן שרלוונטי עבורם. חשוב יהיה לדאוג לכך שמשתמשים יוכלו לסגור את החלון הקופץ גם כאשר הם גולשים ממכשירי מובייל, בפשטות, ובאותה רמה של אפקטיביות כפי שהם עושים בגלישה באמצעות מחשב.

עשו שימוש בהשהיה לפני שהבאנר מוצג ללקוח

רבים מן האתרים בוחרים להציג באנרים לקהל הגולשים באתר רק לאחר מספר שניות של גלישה באתר, או בהתאם למיקום קו הגלילה של הגולש באתר. זוהי מתודה נכונה יותר להפעלת הבאנר. הכוונה היא לאפשר לגולש להבין איזה תוכן נמצא באתר, ולהציג לו את הבאנר רק לאחר שהחליט שהעמוד רלוונטי עבורו. בצורה כזו, נפגמת הרבה פחות חווית השימוש בעמודי האתר.

צרו תוכן מותאם אישית באמצעות באנרים

ככל שהדבר אפשרי, נסו ליצור באנרים מותאמים אישית, שלוקחים בחשבון את זהות הגולש ואת הצרכים שלו. בצורה כזו, תוכלו להתאים לגולש את התכנים אשר יש סיכוי גדול יותר שיגבירו את המעורבות שלו באתר. תוכלו לפלח את תוכן הבאנרים על פי הנתונים האישיים של הגולש, כמו מין, גיל, השכלה ועוד, או על פי רמת הבשלות של הגולש (האם מדובר בביקור חוזר? האם מדובר בלקוח שכבר ביצע רכישה באתר? ועוד).

אל תציגו פופאפ פעמיים או יותר לאותו משתמש

במקרה שגולש באתר כבר בחר לסגור באנר שהצגתם עבורו באתר, אל תציגו לו את אותו באנר בשנית. הצגה חוזרת כזו של באנר יכולה לעצבן את הלקוח, לגרום לו אי נוחות, ולעודד אותו לנטוש את האתר ולחפש אלטרנטיבות. זיכרו, שבעידן הדיגיטלי, אתם אף פעם לא לבד. לגולשים המגעים לאתר שלכם יש תמיד אלטרנטיבות במרחק לחיצה.

ודאו שהפופאפ לא מאט את קצב טעינת האתר

אחד הפרמטרים החשובים בכל הקשור לפרויקט קידום אתרים הוא מהירות הטעינה של האתר. בדיוק כפי שמקדם אתרים משקיע משאבים בשיפור זמני הטעינה של תמונות באתר, וכן סקריפטים שרצים בדפדפן, כך עליו להשקיע משאבים על מנת לדאוג לכך שפופאפים לא יאטו בצורה ניכרת את זמני הטעינה של עמודי האתר, על אחת כמה וכמה בעת גלישה ממכשירי מובייל.

סיכום

פופאפים הם חלק בלתי נפרד מעולם השיווק אבל צריך לדעת להשתמש בהם בצורה נבונה. חובה ליצור תוכן לפופאפים שיהיו מותאמים אישית, לא להציג אותו טקסט או תמונה כמה פעמים לאותו גולש. תבדקו שהם לא מפריעים למשתמש והוא יכול לסגור אותם בכל רגע נתון. הכי חשוב לא להגזים בכמות כי זה יכול לפגוע בחוויית משתמש ובסופו של דבר קידום האתר במנועי חיפוש.

כותב המאמר

דניאל כהנוב, מנכ"ל פרסונאס מדיה וראש מסלול לימודי שיווק דיגיטלי מכללת האקריו.

דניאל כהנוב