זרקור על המקצוע בקבוצת מתחבטי מקצוע‎‎‎‎‎‎‎ – שיווק דיגיטלי

ראיון עם אור פיאלקוב בקבוצת מתחבטי מקצוע על איך זה לעבוד בתחום השיווק הדיגיטלי

ב06.05.2019 אירית חומסי, מומחית UX שמתמחה בסטארטאפים, ראיינה את אור פיאלקוב בקבוצת מתחבטי מקצוע בפייסבוק על איך זה לעבוד בתחום השיווק הדיגיטלי, איך נראה יום סטנדרטי בתחום, עד כמה נחוץ תואר בתחום הזה,  שכר של מתחילים, נישות משיקות ומה הקסם במקצוע?
קבוצת מתחבטי מקצוע שמה לה למטרה להנגיש מקצועות לעולם הרחב, ויש בה בעיקר ראיונות של אנשי מקצוע שחולקים איך זה לעבוד בתחומם. בין שלל המרואיינים שם תמצאו ראיונות של: חוקרת חלל, חזאי מזג אוויר, מפיק מוזיקלי, מלחין, במאי סרטים, נהגת אמבולנס, שפית גלידה ועוד…

איך מגיעים לתחום ?

דרך אחת זה ללמוד באחת מהמכללות שקיימות בבארת (אני לדוגמא מלמד בדיגיטלנט, אבל יש גם אחרות)

דרך שנייה זה להתחיל בתפקיד זוטר במשרד דיגיטל או במשרד פרסום ולהתקדם משם

דרך שלישית זה לפתוח משרד עצמאי כפרילנסר ולגייס לקוחות קטנים

האם זה מחייב כישורים טכניים ? ומהם (אם יש בכלל צורך) ?

צריך להיות טוב עם מספרים, ולעקוב אחרי הכל ולא לעשות טעויות

האם כדי להיות מקצועי בזה, תואר הכרחי לדעתך בנוסף ליכולת למידה בבית ?
תואר לצערי בתחום הזה לא תורם. תואר בתקשורת כמעט ולא מלמד אותך שום דבר אפקטיבי שיעזור לך בכישורים מקצועיים.
עדיף לעשות קורסים אינטרנטיים של למידה על דברים חדשים

מה הנסיון הנדרש כדי להכנס לתחום ? 

אפשר גם להגיע בלי ניסיון בכלל, אבל מומלץ שיהיה רקע בשיווק או בתכנות (שיכול לעזור בעולמות של הבניית אתרים / דפי נחיתה)

האם יש בתעשייה אנשים בעיקר עם נסיון מרקע כלשהו ? ואם כן איזה ?

יש אנשים מכל הקצוות, אבל חלק גדול למדו שיווק או תקשורת

איך הwork-life balance  של ניהול קמפיינים?
במשרדי פרסום עובדים מסביב לשעון, גם בסטארטפים עובדים מסביב לשעון.
יש מקומות שעובדים 9-18 ואפשר לאזן את החיים עם העבודה 

עד כמה ניתן לשלב חיי משפחה בתחום הזה?

 יש לא מעט אנשים עם משפחות שמתאימים את השעות שלהם לעבודה

שכר של מתחילים בתחום ?

אנחנו עושים סקר שכר כל שנה ומישהו מתחיל מקבל בין 6-7 תלוי איפה הוא מתחיל

עד כמה זה משתנה למישהו עם מעל עשור שנים נסיון ?

אפשר לאחר עשור להגיע למשכורות של 20K + אם יש לך ניסיון וכישורים והתקדמת בתפקיד

האם יש כאלה שמרוויחים משמעותית יותר מאחרים בגלל הימצאותם בנישה ייחודית כלשהי?
מנהלי קמפיינים טובים עם הרבה ניסיון שמנהלים צוות יכולים להרוויח לא מעט
מה הצד הפחות זוהר של המקצוע?
עבודה סזיפית על קמפיינים שלא נגמרת של אופטימיזציה והצורך ללמוד על בסיס כמעט יומי שאם אתה מתנתק לשבוע שבועיים לחופש הרבה יכול להשתנות
האם היית רוצה לחלוק תובנה או לקח שהפקת במהלך הדרך במסגרת עבודתך כמנהל קמפיינים?
כל הזמן ללמוד בתור מנהל קמפיינים ולנסות את כל הכלים החדשים, לא להיות מקובע ולבנות דרך מסוימת של עבודה עיקבית שמביאה לכם תוצאות
מה את/ה הכי אוהב/ת במקצוע? מה הקסם שלו?
הקסם זה החדשנות, השינוי התמידי והכלים האינסופיים שהתחום הזה משתנה כל הזמן, לפני 5-6 שנים היית מפרסם בפייסבוק והיו מסתכלים עלייך מוזר, היום זה הרשת פרסום השנייה בגודלה בעולם
האם יש טרנדים ומגמות במקצוע הזה? דברים שלא היו קיימים לפני עשור – שניים (סוגי אתגרים או אופנות)? לאן המקצוע הולך?
ברור, כל הזמן יש שינוים, צ'אט בוטים לדוגמא זה דבר חדש, אינסטגרם שלא היה קיים או אפילו פייסבוק שהפרסום בו קיים רק 6-7 שנים.
צריך מאוד להזהר מלהצמד לטרנד שלא יתפוס או להתקע על סגמנט מסוים, כי לפעמים דברים לא מתקדמים ואתה נשאר עם ידע לא רלוונטי
עד כמה מקצועות השיווק הולכים לשמור על מעמדם כשהרבה מאוד משרות יעלמו בעקבות הקדמה הטכנולוגית? ניקח למשל PPC. עד כמה התחום הולך להשתנות? עד כמה התחום הולך לשמור על מעמדו הנוכחי? 
אני לא מאמין שמכונות יביאו תוצאות יותר טובות מאנשים בשנים הקרובות, אבל לטווח ארוך נתעסק פחות ביום יום ויותר בניהול האסטרטגי של הקמפיינים. קריאייטיבים ייחודיים זה דבר שהולך ונעלם ואנשים יכולים היום לעשות טסט על כמה וכמה קריאייטיבים עד שנוכל להבין מה עובד הכי טוב. אם פעם ציפו שתביא איזה משפט קסם שיגרום לאנשים לקנות, היום זה הכל שאלה של ניסוי וטעויות

להערכתך, האם יש בתחום השיווק תחום שהולך לתפוס תאוצה בעוד עשור שניים?

אין ספק, התקציבי פרסום עוברים בקצב מסחרר לדיגיטל והשוק צומח בעשרות אחוזים בשנה

האם יש תחום משיק שאולי ישתלב עם תחום ניהול קמפיינים בשנים הבאות?

כל העולם של אתרי סחר ואיך גורמים לאנשים לקנות באינטרנט, אנחנו רק בהתחלה של עולם האיקומרס והוא צומח בקצב מטורף

כמה שנים אתה בתחום? (מה יש יותר בתחום הזה עצמאיים / שכירים?)

אני בתחום כמעט 7 שנים, יש בתחום יותר שכירים מעצמאיים, אבל הרבה אנשים נכנסים לתחום לנסות את מזלם

כמה זמן התחום קיים ואיך הוא תורם לעולם?

התחום של פרסום באינטרנט קיים כבר מעל עשור, הוא תפס תאוצה ב5-6 שנים האחרונות עם כניסת רשתות פרסום נוספות, כמו פייסבוק ולינקדאין 

במה שונה שיווק דיגיטלי משיווק שאינו דיגיטלי? והאם הם בהכרח משולבים?
השוני הרציני הוא במדידת הוצאות, שהרבה יותר קל למדוד אותם בשיווק דיגיטלי מאשר בשלט חוצות, בנוסף, השוני הוא באפשרויות פילוח המדויקות שיש בפרסום באינטרנט וככה מגיעים לקהל רלוונטי וכל שקל הולך לקהל הרלוונטי
עד כמה נפוץ המקצוע? בארץ בחו"ל?
התחום מאוד נפוץ וגדל במהירות גם בארץ והרבה יותר בחו"ל כל הזמן נפתחים תפקידים חדשים וגם כלים חדשים. התחום מאוד דינאמי וכל חודש לא דומה לקודם לו

מה התכונות הנדרשות או האופטימליות לאנשי  פרסום דיגיטליטובים ?

לדעתי צריך ללמוד המון לבד, להיות כל הזמן עם היד על הדופק, וללמוד כלים חדשים אחרת נשארים מאחור

אור פיאלקוב, בן 35 נשוי לענבל ואב לאיתמר, ואביב. מנכ"ל ובעלים של חברת הדיגיטל Fialkov Digital – חברה המתמחה בפרסום באינטרנט בערוצים רבים ומגוונים.

פורץ דרך בתחום ניהול הקמפיינים בפייסבוק, עד היום פייסבוק פרסמה 6 קייס סטאדיס על לקוחות של המשרד. בנוסף, כותב מאמרים מקצועיים, יועץ ומלווה חברות גדולות בתחומי הפרסום במדיה הדיגיטלית, ובעל קבוצת הדיגיטל הגדולה בישראל "מקצועני פרסום בדיגיטל".

פוסטים נוספים:

spin-to-win
galgla