logo

077-9978050

למה האתר שלכם הפסיק להתקדם בגוגל?

אחת התלונות הנפוצות ביותר אצלי בעלי אתרים היא "פעם האתר שלי היה במקום מצוין בגוגל ועכשיו הוא הדרדר בדירוגים או לא זז למעלה". אם גם האתר שלכם התחיל לאבד דירוגים בחודש או בחודשים האחרונים, עשויות להיות לכך כמה סיבות שגם מי שאינו מומחה קידום אתרים יכול לבדוק אותן. במאמר נסקור את הסיבות העיקריות שיכולות להוביל לאיבוד דירוגים בגוגל.

סיבות לאיבוד דירוגים בגוגל

1. עדכוני גוגל

עדכוני גוגל קורים כל הזמן ובדרך כלל אי אפשר להימנע מהם. ירידה מתונה בדירוגים היא בהחלט סבירה, אך ירידה קיצונית בדרך כלל מעידה על שימוש בטכניקות בעייתיות באופן מודע. בעדכונים האלו קשה לשלוט, אבל אתם יכולים להתנחם בכך שהעדכון הבא עשוי יהיה ל"תקן" את האתר שלכם אחורנית. יש אתרים שעוקבים אחרי העדכונים של גוגל מול התנועה לאתר שלכם מהנתונים שמתקבלים מ-Analytics וכך תוכלו לדעת בדיוק מאיזה עדכון נפגעתם. אתר כזה הוא למשל Zefo שבו תוכלו למצוא הסברים בעברית.

2. אתר שלא מתקדם הולך אחורה

קידום אתרים הוא דבר דינאמי. לכן, אם הפסקתם להשתמש בשירותיה של חברת קידום אתרים, נפלתם על חברת קידום אתרים לא מקצועית או הורדתם את תקציב הקידום, מאוד יכול להיות שהמתחרים שלכם המשיכו לעבוד ועקפו אתכם בדירוגים. דרך אחת מאוד פשוטה לבדוק את זה היא לקחת את מילות המפתח שעליהן איבדתם את הדירוגים ולראות אילו אתרים מופיעים במקומות הראשונים. האם אתם רואים נוכחות בולטת של אותם אתרים? אם כן, יכול להיות שהם עבדו קשה מאוד בחודשים האחרונים.

אם אתם עדיין סומכים על חברת קידום האתרים שלכם, היא אמורה לדעת פחות או יותר מה קרה כאן באמצעות ביצוע פעולה של ניתוח מתחרים. במידה והתשובות שלה עדיין נשמעות לכם מתחמקות, אל תהססו ללחוץ ולדרוש לקבל תשובות, זו הסיבה שבגללה אתם משלמים לה כסף!

3. האם יש באתר תוכנות מזיקות?

אתרים שיש בהם תוכנות מזיקות יכולים לפעמיים לאבד את הדירוגים בגוגל, למרות שהגיוני יותר שהחסימה תהיה ברמת הדפדפן. כלומר, האתר עצמו לא בהכרח יאבד את הדירוגים, אבל הגולשים לא יכנסו אליו.

במקרה הזה ייתכן שתיראו ירידה בתנועה. יש שתי דרכים לדעת אם זו באמת הבעיה:

1.לחפש בדו"ח האבטחה של ה-Search Console פעילות חשודה. (דורש אימות של האתר)

security issues

2.התקנת תוסף אבטחה לוורדפרס כגון Wordfence. גם בגרסת הבסיס הוא יוכל לספק לכם אבחנה טובה למדי של מצב האתר שלכם וגם יימנע התקפות בעתיד.

4. האם איבדתם קישורים חשובים?

אם עבדתם עם חברת קידום אתרים שהפנתה אליכם קישורים ("בנתה קישורים") או שביצעתם חילופי קישורים בלי סיוע של חברה, יכול להיות שהם הוסרו באופן חד צדדי. אם יש לכם תיעוד של ההחלפות או הקישורים שחברת הקידום בנתה עבורכם, הדבר הראשון שחשוב לעשות זה לרכז את כולם במקום אחד.

השלב הבא הוא לנסות ולהבין מדוע הם הוסרו באמצעות שליחת מיילים או אפילו הרמת טלפון למי שצריך: לפעמיים מדובר בקישורים שהיו חלק מעסקת חבילה, לפעמיים מדובר בפעולה מכוונת של מישהו שקיווה שלא תשימו לב שהוא הסיר את הקישור שלכם ולפעמיים מדובר בעמודים או אפילו אתרים שלמים שמחקו אותם. בכל המקרים האלו אתם צריכים לנסות ולהציל את מה שאפשר.

בשלב השלישי אתם צריכים לחפש קישורים נוספים שאולי אין לכם בכלל תיעוד שלהם.

ברוב השירותים למציאת קישורים כגון Majestic יש אפשרות כזו. היא לא רק תראה לכם את כל הקישורים שיש במאגר שלה, אלא גם כמה קישורים איבדתם במשך הזמן. רצוי לקחת חבילה בתשלום לחודש אחד לפחות. זה יעלה לכם כמה עשרות דולרים, אבל זה צעד הכרחי אם תרצו לקבל את התמונה המלאה.

5. נפגעתם מקישורים עם איכות נמוכה

כמו שאפשר להיפגע מקישורים "טובים" שהוסרו, כך גם אפשר להיפגע מ"קישורים רעים" שנבנו בטכניקה של "קידום שחור". אלו הם קישורים מאיכות נמוכה שבהתחלה יש להם השפעה טובה על האתר, אבל לאחר מכן הם גורמים בדיוק לפעולה ההפוכה ו"מרסקים" את האתר.

יכול להיות שמדובר בפעולה שבוצעה על ידי חברת קידום בעייתית שעבדתם איתה בעבר, אם כי יש גם כאלו שטוענים שהמתחרים שלכם יכולים לפגוע בכם באופן מכוון. בכל מקרה, כדאי שתסתכלו אם קיבלתם הודעה ב-Search Console תחת פעולות ידניות. הכוונה כאן היא שלא מדובר בפגיעה אלגוריתמית (או רק בפגיעה כזו), אלא בפעולה ידנית של צוות האיכות של גוגל. כלומר, לא מספיק לבצע תיקון ולהסיר את מה שצריך, אלא גם לשלוח בקשה "מחילה" אל גוגל כדי להחזיר את האתר למיקומים הקודמים שלו. את הבקשה הזו שולחים לאחר שניקיתים את האתר מכל הקישורים הבעייתיים שאתם יכולים.

מכיוון שקישורים הם עניין רגיש, מומלץ מאוד לא לבצע את הפעולות האלו בעצמכם: אתם עשויים לפגוע בטעות בקישורים טובים וכך לגרום לאתר שלכם להידרדר למקומות גרועים יותר. אגב, תרחיש אחר ופחות נפוץ קורה כאשר מישהו עושה שימוש באתר שלכם כדי להוציא קישורים באיכות נמוכה לאתרים אחרים. המישהו הזה יכול להיות פורץ או חברת קידום אתרים שעובדת באותן שיטות שחורות שהזכרנו קודם. גם במקרה הזה ייתכן ותקבלו התראה שנראית בערך כך (בעברית או באנגלית):

Manual Actions

6. נפגעתם מאלגוריתם שקשור לתוכן באיכות נמוכה

יש בגוגל עדכונים שוטפים כל הזמן, ואחד השינויים שגוגל כנראה מבצעת באופן שוטף הם כאלו שקשורים לתוכן. עדכון התוכן הגדול ביותר ("פנדה") הוא כבר בין יותר מעשור, אבל זה ממש לא אומר שעדכוני משנה לא יכולים לפגוע בכם.

לפעמיים גם אם היה באתר שלכם תוכן רב באיכות גבוהה, הכנסה של תוכן באיכות נמוכה בשלב מאוחר יותר יכולה לפגוע בכלל הדירוגים של האתר.

הנה דוגמאות לכמה סוגים של עמודים כאלו:

  • דפים עם תוכן מועט מאוד (כולל דפים שיש בהם רק תמונות או סרטונים)
  • דפים שמועתקים מאתרים אחרים או אפילו מתוך האתר
  • דפים עם תוכן באורך סביר, אבל צפיפות מילות מפתח גבוהה. כלומר, הרבה חזרות על אותן המילים שרוצים לקדם באופן לא פרופורציונלי לשאר הטקסט.

לפעמים, אבל לא תמיד, תוכלו למצוא עדות לכך שגוגל העניש אתכם דרך ה-Search Console  בחלק של "פעולות ידניות" ממש כמו שהסברנו על קישורים. כך זה עשוי להיראות:

site wide matches

שימו לב שאתם יכולים לראות האם ההשפעה היא רק על חלק מהדפים או על הדפים כולם.

7. הביצועים הטכניים של האתר שלכם אינם טובים כמו בעבר

אם ביצעתם שינוי ייסודי באתר כמו למשל החלפה של כמות גדולה של עמודים. מעבר לחברת אחסון אחרת או עברתם סוף סוף לגרסה מותאמת למכשירים ניידים, יכול להיות שכאן נעוצה הסיבה לירידה בדירוגים. בשנים האחרונות גוגל החל לשים לב לדברים האלו ובמקרים קיצונים הוא יכול להוריד את הדירוג של האתרים שהביצועיים הטכניים שלהם לא משהו:

הנה כמה דברים שחשוב לבדוק:

1. מהי מהירות האתר על פי גוגל (דרך Pagespeed Insights). הכלי הזה גם ייתן לכם הצעות לשיפור אותן תוכלו להעביר למתכנת או לחברת בניית האתרים.

2. האם בתצוגה הרגילה יש תוכן שלא מופיעה בגרסה הניידת? (היום בניגוד לעבר גוגל מסתכל קודם כל עליה ומדרג בהתאם את תוצאות החיפוש בכל המכשירים)

3. האם הממשק בנייד נוח? לדוגמה, הכפתורים מרווחים מספיק, שורות לא נשברות באמצע, אין עיוותים במכשירים עם מסך קטן וכו'. גם את הדו"ח הזה תוכלו לראות ב-Search Console. הנה הסבר על כל אחת מההערות שעשויות להופיע.

8. אבטחה

אתרים לא מאובטחים עשוי לספוג ירידה בדירוגים במקרים מסוימים, אם כי זו בדרך כלל לא הסיבה המרכזית לכך. ובכל זאת, לאבטחה יש יתרונות אחרים כמו למשל שליחה מאובטחת של טפסים ויצירת אמון מוגבר אצל הגולשים. אם האתר שלכם עדיין מתחיל ב-http ולא ב-https ואין מפתח ליד הכתובת שלו בדפדפן, כדאי שתתקינו תעודת אבטחה. זוהי פעולה פשוטה למדי שכל מתכנת או וובמאסטר אמור לדעת איך לבצע.

לסיכום

בדיקה עצמית של האתר שלכם לאחר ירידה בדירוגים היא עניין פשוט למדי ויכולה לעזור לכם להחליט לאן להמשיך מכאן. למרות זאת, בכל מה שקשור לנושאים מתקדמים כמו קישורים היינו ממליצים לא לבצע פעולות לבד. אם אתם מבצעים שינויים בתוכן, תמיד גבו את התוכן הקיים על ידי יצירת תמונת מראה של האתר כפי שנראה לפני השינויים. (לוורדפרס למשל יש עשרות תוספי גיבוי).

על הכותב:

יוסי כהן, מייסד ובעלים של חברת אקסטרה דיגיטל.

אקסטרה דיגיטל הינה סוכנות דיגיטל מהמובילות והותיקות בארץ, נוסדה בשנת 2006 ומאז מספקת שירותי שיווק באינטרנט, קידום אתרים, ופתרונות דיגיטל מתקדמים במקצועיות ויסודיות רבה.

יוסי כהן, מייסד ובעלים של חברת אקסטרה דיגיטל.

פוסטים נוספים:

פיאלקוב דיגיטל נותנת לכם עשרות אחוזי הנחה על כלים ומערכות חובה לשיווק דיגיטלי איכותי

נרשמים לניוזלטר של פיאלקוב דיגיטל ומקבלים ישירות למייל הנחות ומבצעים עבור כלים לשיווק דיגיטלי ואיקומרס, סדנאות מתקדמות בתחום הפרסום, קישורים לקידום אורגני ועוד!

להרשמה לניוזלטר:

spin-to-win
galgla