logo

077-9978050

למה נדמה שכולם רוצים לקנות NFT?

קצת קשה לתפוס את זה, אבל שוק ה-NFT גלגל בשנה שעברה 17.6 מיליארד דולר. מה שאפילו עוד יותר קשה לתפוס, הוא שמדובר בעלייה שנתית בשיעור של 21,000%. האם אי פעם שמעתם על שוק כלשהו שצמח בשיעורים שהם אפילו קרובים לכך בשנה אחת? כנראה שלא. אולם למרות המספרים האדירים הללו, סביר להניח שמרבית הקוראים של שורות אלו עדיין לא בטוחים מה זה NFT, וממה בכלל נובעת הצמיחה הזאת.

למה אסור לנו לזלזל בתחום גם אם אנחנו לא מאמינים בו?

כמו ביחס להרבה דברים שאנחנו לא מבינים עד הסוף, אנו נוטים לא פעם לבטל אותם או להתעלם מהם. לכן, רבים הם האנשים שלא טרחו להתעמק בהבנת הקונספט של NFT. עם זאת, לפעמים קורה גם שאנחנו מתחרטים שלא נכנסו לדברים האלה בזמן. למשל, זוכרים מתי שמעתם בפעם הראשונה על ביטקוין? לא נכנסתם בזמן, ופספסתם את הרכבת.

NFT עוד לא התפוצץ כמו הביטקוין, ולכן התחום עדיין מציע הזדמנויות, לאלו שמוכנים לצלול למים כבר כעת. אז כדי שלא תפספסו מהפכה שהיא הרבה יותר גדולה ממה שאולי נדמה לכם, הגיע הזמן שתעשו היכרות עם הדור הבא של האינטרנט, ה-Web3.

עולם חדש של הזדמנויות ב-Web3

בלוקצ'יין

תחילת דרכו של האינטרנט מכונה ה-Web1. באותם ימים היו המון אתרים, והאינטרנט התאפיין בפלורליזם מסוים. עם זאת, מה שאפיין את תקופת ה-Web1 היה שהגולשים באינטרנט לא יכלו להשפיע על התוכן המופיע בו. בתור גולשים באותם ימים (שנות ה-90 ותחילת ה-2000) יכולנו לגלוש באתר כזה או אחר, לקרוא מה שיש בו, וזהו פחות או יותר.

Web2 הציע סוג של מהפכה – עם לידתן של פלטפורמות שונות כגון טוויטר, פייסבוק, ווצאפ וכל מיני פלטפורמות שונות, האינטרנט כולו הפך לפלטפורמה ענקית לשימוש הגולשים. עם זאת, יש ב-Web2 בעיה מרכזית: אנחנו הגולשים אמנם יכולים ליצור תוכן, אבל אנחנו ממש לא הבעלים שלו. הפוסטים שאנחנו כותבים בפייסבוק ובטוויטר אינם שייכים לנו, הם שייכים לחברות הביג טק הגדולות. מבחינתן, אנחנו לא לקוחות, אנחנו מוצר. הן יכולות לעשות בתוכן כרצונן, יכולות לחסום גישה אליהן רק מתוך גחמה, להחליט עבורנו מה נאכל, מה נלבש, מה נאהב, במה נאמין, למי נצביע ועוד. הן בעצם גורעות מהיכולות שלנו לכתוב את סיפור החיים שלנו בעצמנו. האינטרנט הפך ריכוזי מאוד, ונשלט על ידי מספר חברות מצומצם, שכוחן גדול יותר מזה של האימפריות בימי קדם.

את המצב הזה מתיימר לתקן ה-Web3, הדור הבא של האינטרנט, שיהיה מבוזר, De-Centralized, כלומר ללא שליטה של אף גורם מרכזי כגון חברות ענק, ואולי אפילו ללא ממשלות, לפחות לא במובן שאנו מכירים אותו היום. איך הוא יראה בדיוק? אף אחד לא יודע (למרות שיש בהחלט רבים כאלו המתיימרים לדעת). מה שכן, רוב האנשים שמאמינים בחזון המבוזר של Web3, סבורים שהוא יתנהל באמצעות הבלוקצ'יין. רשתות בלוקצ'יין הן מערכות לניהול ורישום עסקאות ללא שליטה של גורם מרכזי. מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, זה די בלתי אפשרי לפרוץ לבלוקצ'יין, וכך היא מאפשרת למשתמשים בטחון מלא במערכת. לפני כמה שנים, העולם נחשף לבלוקצ'יין לראשונה בהיקפים גדולים עם ההתפוצצות של הביטקוין, ועכשיו זה קורה שוב, עם ה-NFT.

המרדף אחר NFT

הביטקוין ומטבעות מבוזרים אחרים נקראים Tokens, אסימונים, כאשר כיום מתנהל בהם מסחר כמו היו סחורה או מניה. עם זאת, מטבעות הקריפטו מתנהגים גם כמו מטבע אמיתי, במובן הזה שזה לא משנה איזה ביטקוין יש לכם, אף ביטקוין הוא אינו ייחודי. כמו שזה לא משנה אם תחליפו דולר אחד בדולר אחר, כך לא משנה אם תחליפו ביטקוין אחד באחר. עם זאת, בעקבות המשך הפיתוח של הבלוקצ'יין, וליתר דיוק, רשת הבלוקצ'יין של את'ריום, נוצרו מה שמכונה "חוזים חכמים", המאפשרים לקודד אסימונים חסרי-תחליף (או באנגלית, Non-Fungible Tokens או בקיצור NFT). כיום השימוש הרווח ל-NFT הוא כדי להצהיר על בעלות דיגיטלית ביצירות אומנות, אולם ישנם גם שימושים נוספים, פחות נפוצים ומוכרים. כשאתה קונה NFT, אתה לא קונה את הזכויות ביצירה, אתה קונה בעצם שורת קוד המשויכת ליצירת אומנות מסוימת, שהיות והיא נמצאת על הבלוקצ'יין, היא נבדקת ללא הירף על ידי מחשבים נוספים ברשת, וכך אי אפשר לגנוב אותה.

אז למה נראה שכולם קונים עכשיו NFT? זאת משום שיצירות NFT מצליחות נהנות ממה שנקרא "כלכלת מחסור", כלומר שעל כל מיני יצירות אפשר לומר ש"יש רק אחד כזה" או שיש רק כמה בודדים וכדומה, המחסור בהיצע הופך אותן למבוקשות. כל יצירה טובה ומבוקשת היא ייחודית, ויכולה בעתיד המבוזר להיות שווה הרבה כסף. איך יודעים אילו יצירות NFT באמת יהיו שוות? בסופו של דבר, זה ה-X פקטור הזה, שקשה להסביר אבל אפשר לזהות. מה שהופך פרויקט NFT לפרויקט מוצלח, הוא השיווק. שיווק NFT הוא חלק בלתי נפרד מההצלחה שלו. אולם בין אם פרויקט כזה או אחר יצליח או יכשל, מה שנראה ברור היום הוא שה-NFT וה-Web3 בכללותו הם כאן כדי להישאר.

NFT

אז מה בתכל'ס?

יכול להיות ש-NFT לא מתאים לכם, ויכול להיות שזה יהיה הדבר הכי טוב שקרה לכם. איך תדעו? תנסו להתחמם לתחום: תעקבו אחר אתרי חדשות בנושא קריפטו, עמודי אינסטגרם, טוויטר וכדומה. תלמדו קצת את הז'רגון, תשוטטו קצת ב-Opensea (האתר הגדול ביותר לרכישת NFTs), תורידו ארנק מטא-מאסק (בחינם) ועוד. תנסו, תטעמו, תחוו. לכו תדעו, אולי תתפסו כאן הזדמנות של פעם בחיים.

על הכותבת

טל נברו, יזמת סדרתית, מרצה בין לאומית ויועצת שיווק דיגיטלי מעל 16 שנים. בעלים של סוכנות הדיגיטל Social Lady, העוסקת בבניית קהילות ונוכחות אונליין לעסקים ולפרוייקטים בעולמות ה-Web3 וה-NFT.

טל נבארו

פוסטים נוספים:

פיאלקוב דיגיטל נותנת לכם עשרות אחוזי הנחה על כלים ומערכות חובה לשיווק דיגיטלי איכותי

נרשמים לניוזלטר של פיאלקוב דיגיטל ומקבלים ישירות למייל הנחות ומבצעים עבור כלים לשיווק דיגיטלי ואיקומרס, סדנאות מתקדמות בתחום הפרסום, קישורים לקידום אורגני ועוד!

להרשמה לניוזלטר:

spin-to-win
galgla