באוקטובר 2018 השתתפתי בכנס MarTech שערך אריאל שפירא שעסק בשיווק דיגיטלי.  בהרצאה שלי סקרתי חמש מגמות בשוק הפרסום הדיגיטלי שלדעתי צריך להתייחס אליהן כשחושבים על שוק הדיגיטל בשנת 2019.

1. כוח אדם ושכר

מסקר השכר השנתי שלנו בתחום השיווק הדיגיטלי עולה כי השכר הממוצע עלה בשנה האחרונה מ-13,540 ש"ח ל- 13,620 ש"ח. זוהי עלייה קטנה מאוד שאפילו לא מכסה את העלייה במדד, ולמעשה יש ירידה בשכר בתחום. אנחנו עדיין רואים כי רוב העובדים בתעשייה הם אנשים בגילאי 23-35  (73% מתוך כלל הנשאלים), ו-55% מהעוסקים בתחום מרוויחים עד 12 אלף ש"ח.  ניתן לראות גם כי פערי השכר בין נשים לגברים  הצטמצמו כאשר מדובר על משכורות גבוהות מהממוצע במשק
תחום שגדל מאוד השנה הוא תחום ה-PPC (ניהול קמפיינים) כאשר ניתן לראות כי קיימת עליה של 40% לעומת שנה שעברה. התחום מהווה כיום כרבע משוק השיווק הדיגיטלי בישראל
אז באיזה תחום הכי משתלם לעבוד? שיווק דיגיטלי, שיווק שותפים וקניית מדיה הם התחומים הכי רווחיים מבחינת שכר. אנליסטים מרוויחים הכי מעט (10,200ש"ח), לעומת מדיה חברתית (11,626 ש"ח), המקצוע עם השכר הנמוך ביותר בכל השנים שבהן נערך הסקר. כנראה שהתחום לא צומח כמצופה. גם מבחינת מיקום בארץ נרשמו הבדלים מהסקר של שנה שעברה) כאשר ישנו גידול בכמות העוסקים בתחום בפריפריה (מ-26% בשנה שעברה ל-29% השנה)
מבחינת ניסיון תעסוקתי: 42% מהעוסקים בתחום הם עם פחות משנתיים ניסיון לעומת 38% בשנה שעברה, דבר שמצביע על גדילה בכמות האנשים ללא ניסיון שנכנסים לתחום
לסיכום, רובם הגדול של הנשאלים מביע שביעות רצון מהשכר (71%) אך 40% מתוך הנשאלים עדיין היו מעוניינים להחליף את העבודה, כאשר 17% מתוכם מעוניינים להפוך לעצמאיים, ו-53% מעוניינים להחליף את העבודה ומחפשים תחומים אחרים.

2. גדילת התקציבים בתחום הדיגיטל

אחוז-מעוגת-הפרסום

בשנים האחרונות תקציבי השיווק עוברים לדיגיטל, כאשר השיווק הדיגיטלי תופס כבר 33% משוק הפרסום הכללי (עלייה של 13% משנה שעבר). אנחנו רואים שהרב הגדול של משרדי הפרסום הגדולים מחזיקים מחלקות דיגיטל ולא מעט משרדי דיגיטל התמזגו והתחילו לתת יותר שירותים ללקוחות. בנוסף, מחקרים מראים כי תקציבי הדיגיטל יגיעו ל-50% מעוגת הפרסום העולמית כבר בשנת 2020.

3. צמיחת האיקומרס

Paris, France - Jan 13, 2018: Stack Of Amazon Prime Packages Del

יש הרבה רעש סביב הכניסה הצפויה של אמאזון לישראל. בין אם זה נכון ובאין אם לא,שוק האיקומרס בישראל צומח בקצב מהיר מאוד. אנחנו רואים לא מעט כתבות על קניונים שמתרוקנים ולא מעט אנשים צעירים מעדיפים כבר לעשות את הקניות שלהם אונליין, גם בתחומים כמו הזמנות מהסופר או קניות של מזרונים או ספות, יש עליה גדולה מאוד בכמות אתרי המסחר האלקטרונים, אך חשוב להבין שזה לא קסם ובלי השקעה גדולה באתר ובתקציבי שיווק – האתרים הללו לא ימכרו כלום.
גם חברות הפרסום מוציאות כלי פרסום חדשים לשיווק חנויות אינטרנטיות. כיום הטמעה של רימרקטינג דינאמי (רימרקטינג המבוסס על מוצרים שהגולש צפה בהם) זה כלי בסיסי לכל מי שפותח חנות אינטרנטית. אמאזון הפכה להיות החברת הפרסום השלישית בגדולה בארצות הברית, דבר שמחזק את ההשקעה באיקומרס. וזה לא סתם, ממשק הפרסום של אמאזון עוזר לבעלי חנויות באמאזון לקבל מכירות, באותה שיטת הפרסום כמו בגוגל: תשלום לפי קליק. גם גוגל מציעים  את גוגל שופינג שמציג למחפשים את הפריטים ישירות בגוגל:

Untitled drawing (4)

דוגמא לגוגל שופינג 

4. סגמנטציה חכמה, צביעת לקוחות ומסעות לקוח

bigstock--165089885-[Converted]

פעם היה מאוד מקובל לדבר על משפך המרה, שהלקוח עובר מסלול חד כיווני מגולש לכניסה לאתר, לליד, לשיחת מכירה ומשם הופך להיות לקוח. ככל שהפרסום הדיגיטלי ויכולות איסוף המידע התבגרו, כך גם הגישה למסעות הלקוח: בעולם כבר מדברים על מסעות לקוח מרובי נגיעה (touching points), מסעות שלא נגמרים. אין זרימה חד כיוונית לתוך משפך, אלא שהגולשים,לפי דרגת הקשר שלהם לעסק עוברים חימום על ידי סרטונים, רימרקטינג, מודעות טקסט, הרשמות לניוזלטר, הורדת איבוקים וכו', גם אחרי שנהפכו ללקוחות. המטרה שלנו זה לשמור את הגולש קרוב ולהציג לו כל פעם תוכן שונה בהתאם למידת הבשלות שלו. גם אחרי שהוא הופך להיות לקוח אנחנו שומרים איתו על קשר באמצעים דיגיטליים כדי להגדיל את סך הרכישות שלו ולעודד אותו להמליץ עלינו ולמעשה להפוך אותו לשגריר המותג.

bigstock--214679059-[Converted]

5. אוטומוציה

da37bf1ea282413139a57c1c911e7c4b_2

כולם מדברים על אוטומציה של השיווק ונדמה שזה החליף את ה"ביג-דאטה" בתור הבאזזוורד של השנה אבל מה זה אומר? אוטומציה היא כלים שבעזרתם אנחנו גורמים לכל המערכות הדיגיטליות שאנו משתמשים בהן לדבר ביניהן ועם הלקוחות שלנו. לדוגמא, בעזרת כלי כמו זאפייר ניתן לגרום לדף נחיתה לשלוח ישירות את הליד שהתקבל בדף הנחיתה למשווק. בינתיים, מי שהשאיר את הליד יקבל מייל אוטומטי דוגמת "תודה על פנייתך". כל הפניות יכנסו לגוגל שיט על מנת לעקוב אחריהן וגם למערכת ניהול לקוחות של המשווק (CRM). כמו כן, הפניה תיכנס גם למערכת ניוזלטר של המשווק, ובנוסף למייל שיצא באותו היום הוא יקבל מייל עוקב לאחר שבוע. כל התהליך הזה בר השגה בעזרת שני כלים: זאפייר ומיילצ'ימפ (או כל מערכת מיילים אחרת).
זו רק דוגמא קטנה לדברים שאנחנו היום עושים ללקוחות שלנו בשביל לייעל את תהליך השיווק שלהם. כמובן שיש עוד הרבה כלים שיכולים לעזור לכם לגרום למערכות לדבר האחת עם השנייה ולא לעשות הכל בצורה ידנית. אוטומציה חוסכת זמן, מאפשרת לעובדים לעסוק בדברים החשובים וכמובן גם חוסכת כסף, במידה והכל נעשה בצורה חכמה.

סיכום

בחרתי לקחת 5 נושאים שאני חושב שהם יעמדו במרכז השיווק הדיגיטלי בשנת 2019, אני מציע לכל מנהלי השיווק והדיגיטל ובכלל בכל מי שעוסק בתחום להתמקד במגמות האלה כשהוא בונה את התוכנית האסטרטגית שלו לשנה הבאה.

קצת עליי

אור פיאלקוב, בן 35 נשוי לענבל ואב לאיתמר, ואביב. מנכ"ל ובעלים של חברת הדיגיטל Fialkov Digital – חברה המתמחה בפרסום באינטרנט בערוצים רבים ומגוונים.

פורץ דרך בתחום ניהול הקמפיינים בפייסבוק, עד היום פייסבוק פרסמה 4 קייס סטאדיס על לקוחות של המשרד. בנוסף, כותב מאמרים מקצועיים, יועץ ומלווה חברות גדולות בתחומי הפרסום במדיה הדיגיטלית, ובעל קבוצת הדיגיטל הגדולה בישראל "מקצועני פרסום בדיגיטל".

תמונה אור

השארת תגובה